Sağlıkla uzayan saçlar için 14 mucizevi besin
image

Çoğu insanın hayalidir güçlü ve sağlıklı saçlara sahip olmak… Her ne kadar bunun için genetik yapınız ve yaşınız çok etkili olsa da yediğiniz besinler de bir o kadar önemlidir. Beslenmenize ekleyeceğiniz birkaç mucizevi besin, saçlarınızın daha hızlı ve güçlü uzamasını mümkün kılabilir. 

Saçlarınız yaklaşık olarak ayda 1,25 cm, bir yılda ise 15 cm kadar uzar. Saçlarınızın ne kadar hızlı uzayacağı yaşınızla, sahip olduğunuz genetik yapınızla ve beslenmenizle yakından alakalıdır. Her ne kadar yaşınızı ve genetik faktörlerinizi değiştiremezseniz de beslenme şekliniz tamamen sizin kontrolünüzdedir. Doğru besinlerden yoksun bir beslenme şekli saç dökülmelerine neden olabileceği gibi, doğru besinler içeren dengeli bir diyet, saç uzamasını desteklemeye yardımcı olabilir özellikle de yetersiz beslenme nedeniyle saç dökülmesi yaşıyorsanız… İşte saç uzamasını desteklemek için yiyebileceğiniz 14 sağlıklı besin...

YUMURTA

Yumurta, saç uzamasını teşvik edebilecek iki makro besine sahiptir; protein ve biotin… Beslenmenizde yeterli proteine yer vermeniz önemli çünkü saç kökleri çoğunlukla proteinden oluşur. Nitekim yapılan araştırmalar, protein eksikliğinin saç dökülmesine neden olduğunu göstermiştir. Aynı şekilde “keratin” adı verilen bir saç proteininin üretimi için gerekli olan biotine beslenmede daha fazla yer vermek de saç uzamasını iyileştirmeye yardımcı olur. Yumurta aynı zamanda yüksek miktarda çinko ve selenyum içerir ki bunlar da sağlıklı bir saç için gerekli minerallerin başında gelir. 

MEYVELER

Meyveler, saçın uzamasını destekleyen faydalı bileşikler ve vitaminlerle yüklüdür. Bunların başında da güçlü antioksidan özelliklere sahip olan C vitamini gelir. Antioksidanlar, saç köklerinin “serbest radikaller” adı verilen zararlı moleküllerin neden olduğu hasara karşı korunmasına yardımcı olur. Ayrıca vücut da saçın kırılgan hale gelmesini ve kırılmasını önleyerek güçlendirilmesine yardımcı olan “kolajen” üretmek için C vitamini kullanır. Dahası, C vitamini vücudun beslenme sırasında alınan demiri emmesine yardımcı olur. Düşük demir seviyeleri ise saç dökülmesine bağlı anemiye neden olabilir. 

ISPANAK

Ispanak, folik asit, demir ve A ile C vitaminleri gibi saç uzamasını destekleyen faydalı besinlerle doludur. Örneğin A vitamini, cilt bezlerinin sebum üretmesine yardımcı olurken; bu yağlı madde saç derisini nemlendirerek saçı sağlıklı tutmaya yardımcı olur. Ispanak ayrıca saç uzaması için gerekli olan bitki bazlı harika bir demir kaynağıdır. Demir eksikliklerinin saç dökülmesine neden olduğu unutulmamalıdır. 

YAĞLI BALIK

Somon, ringa balığı ve uskumru gibi yağlı balıklar saç uzamasını teşvik eden besinler içerir. Aynı zamanda bu gibi yağlı balıklar saç uzamasıyla bağlantılı omega-3 yağ asitlerine de sahiptirler. Nitekim yapılan bir çalışmaya göre balık yağı takviyesi almanın saçları incelmiş kadınlarda saç dökülmesini önemli ölçüde azalttığı ve saçın uzamasını arttırdığı görülmüştür. 

TATLI PATATES

Tatlı patates, yüksek bir beta-karoten kaynağıdır ve vücut, bu bileşiği sağlıklı saçlarla bağlantılı olan A vitaminine dönüştürür. Saçı sağlıklı tutmaya yardımcı olan sebum üretimini destekleyen A vitamini, ayrıca saç köklerinin gerilemesini önlerken, saç uzama oranını da hızlandırır ve daha kalın saçların uzamasını teşvik eder. 

AVOKADO

Lezzetli ve besleyici avokado, saçın uzamasını teşvik eden mükemmel bir E vitamini kaynağıdır. Yapılan bir çalışmada, saç dökülmesi yaşayan kişilerin, sekiz ay boyunca E vitamini takviyesi aldıktan sonra saçlarının yüzde 34,5 daha fazla uzadığı görülmüştür. E vitamini ayrıca cildin kafa derisi gibi alanlarını oksidatif stres ve hasardan korur. Dahası avokado, hücrelerimizin temel yapı taşları olan esansiyel yağ asitleri kaynağıdır. Bu yağ asitlerindeki eksiklik de saç dökülmesine neden olabilir. 

KURUYEMİŞLER

Kuruyemişler saç uzamasını sağlayan çeşitli besinler içerir. Örneğin, 28 gram badem günlük E vitamini ihtiyacınızın yüzde 37’sini karşılar. Aynı zamanda kuruyemişler vücuda B vitamini, çinko ve esansiyel yağ asitlerini de sağlar ki bu besinlerin herhangi birindeki eksiklik, saç dökülmesine neden olabilir.

TOHUMLAR

Saç uzamasını teşvik eden E vitamini, çinko ve selenyum gibi mikro besin ve vitaminler içeren tohumlar, aynı zamanda saç uzamasıyla bağlantılı olan omega-3 kaynağıdır. Tohumlar sayesinde daha az bir kalori ile diyetinize harika bir katkı sağlayabilirsiniz.

TATLI BİBER 

Tatlı biberler, saç uzamasına yardımcı olan mükemmel bir C vitamini kaynağıdır. Saç tellerini oksidatif strese karşı koruyan güçlü bir antioksidan olan C Vitamini, saç tellerinizi güçlendirmeye yardımcı olan kolajen üretimini teşvik eder. Saç dökülmesi ve saçların grileşmesine yol açabilen oksidatif stres, serbest radikaller vücudun antioksidan savunma sistemini baskıladığında ortaya çıkar.

İSTİRİDYE

İstiridye, yüksek miktarda saçın uzamasına ve onarım döngüsünü desteklemeye yardımcı olan çinko içerir. Diyette çinko eksikliği, bir saç dökülmesi şekli olan telogen effluvium’a (Kadınlarda saç dökülmesinde genetik tipten sonra en sık görülen ikinci tür) neden olabilirken; çinko takviyesi almak çinko eksikliğinin neden olduğu saç dökülmesinin etkilerini tersine çevirebilir.  

KARİDES

Karides, saç uzamasını teşvik eden birçok besin maddesi bakımından zengin kabuklu bir deniz ürünüdür. Protein, B vitamini, çinko, demir ve D vitamini içeren karides aynı zamanda vücuda az miktarda olsa omega-3 yağ asidi sağlar. 

FASULYE

Saç uzaması için gerekli olan bitki bazlı harika bir protein deposu olan fasulye ayrıca, saç uzamasına ve onarım döngüsüne yardımcı olan iyi bir çinko kaynağıdır. Aynı zamanda demir, biotin ve folik asit de içeren fasulye çok yönlülüğü ve ucuzluğu nedeniyle diyetlere kolay bir katkı sağlar. 

SOYA FASULYESİ

Soya fasulyesinde saç uzamasını destekleyen bileşikler bulunur ki bunların en önemlisi spermidindir. Nitekim bir araştırma spermidin bazlı bir besin takviyesinin, “anajen faz” adı verilen aktif saç büyümesinin bir aşamasını uzattığını ortaya koymuştur. 

ET

Et, birçok insanın beslenmesinde temel bir unsurdur ve saç uzamasına yardımcı olabilecek besinler açısından da zengindir. Özellikle kırmızı ette emilmesi kolay bir demir türü bulunur ki bu mineral kırmızı kan hücrelerinin saç kökleri de dahil olmak üzere vücuttaki tüm hücrelere oksijen vermesine yardımcı olur.